Platformstrategie en business value essentieel bij succesvolle implementatie cloud platform

Microsoft is met haar cloud platforms sterk vertegenwoordigd in de Gartner Magic Quadrants en doet het ook qua marketing en sales goed. Voor een CIO of IT Manager die een ‘Microsoft tenzij’-beleid heeft is de keuze snel gemaakt. Bijna elke organisatie heeft wel iets van cloudtechnologie van Microsoft in huis, zoals Microsoft 365, Teams, Power Platform of Azure.

Vaak zijn dit soort keuzes technologie-gedreven. De business heeft bijvoorbeeld als vraagstuk ‘We willen sneller innoveren’, ‘We willen meer datagedreven gaan werken’ of ‘We willen beter met ons ecosysteem integreren’. Het antwoord van IT is meestal: ‘We hebben de cloud nodig’.

‘IT-feestje’

Vervolgens wordt het vaak een ‘IT-feestje’, omdat de business meestal niet in staat is concreet te worden over de gewenste functionaliteit en prioriteit. Het aanschaffen van een platform is andere koek dan het aanschaffen van een applicatie zoals een ERP of CRM. Het doel van het platform is juist om daarop eigen solutions te ontwikkelen, waarmee je als organisatie sneller kunt innoveren en je kunt onderscheiden van de concurrentie.

Daarbij moet je dus zelf inventief worden, in plaats van alleen te vertrouwen op de applicatieleverancier. Want het cloud platform moet naadloos integreren met je bestaande applicatielandschap en je ketenpartners of ecosysteem. Omdat je end-to-end bedrijfsprocessen moet kunnen faciliteren. Zo’n platform wordt door Gartner ook wel een Digital Business Platform genoemd. Het bestaat vaak uit low code, data, integratie en een digitale werkplek waar alles samenkomt.

‘Why’ en ‘What’

Bij een succesvolle implementatie van een cloud platform zijn platformstrategie en business value essentieel. Dit begint met de ‘Why’ en ‘What’. Waarom hebben we het platform en wat willen we ermee bereiken? De CEO zal zeggen: “We willen ons onderscheiden en innoveren en daarmee meer marktaandeel veroveren”. De CFO zal zeggen: “Het moet tegen lagere kosten maar wel compliant zijn”. De CIO zal zeggen: “Het moet goed beheersbaar en te supporten zijn en we moeten er makkelijk en snel op kunnen ontwikkelen”. Tot slot zal de COO zeggen: “Onze processen moeten efficiënter en de kwaliteit moet omhoog”.

In een agile-organisatie is het essentieel dat de business en IT goed samenwerken. En dat de verschillende stakeholders vanuit de business het eens worden over de te bereiken doelen. Zonder business geen backlog. En zonder backlog geen scrumteam aan het werk. In deze situatie staat het platform stationair te draaien. Door eerst te focussen op potentiële businesswaarde, verloopt het vervolg van het traject aanzienlijk soepeler. Hierbij mag niet vergeten worden dat waarschijnlijk zowel de hele organisatie als de klanten ermee te maken krijgen. Daarbij is omarming van het project van bovenaf, zodat het goede voorbeeld wordt gegeven aan de rest van de organisatie, cruciaal. Daarom is zo’n project een change die vormgegeven moet worden.

Motion10 helpt graag

Motion10 helpt graag bij het vormgeven van strategie en business value. Tijdens workshops met het senior management komen we snel tot de kern, weten we welke roadmap we moeten volgen en hoe we maximale toegevoegde waarde kunnen creëren met behulp van het platform. Desgewenst ontwikkelen we zelfs een business case, die we gedurende het traject borgen. Onze Strategie- en Business Value-aanpak is een belangrijke schakel tussen inspiratie (welke technologie is er en wat kun je ermee) en het daadwerkelijke design-, implementatie- en adoptietraject. Met deze aanpak legt u dé basis voor een succesvolle bijdrage van het cloud platform en de daarop draaiende solutions aan uw bedrijfsdoelstellingen.

Shadow IT uit de schaduw halen