Digitaliseerperikelen

22 maart 2019

Gijs in 't Veld,

Voormalig CTO en Principal Consultant

De event driven AD converter van Gemeente X

Om ons heen horen we de laatste tijd niets anders dan “digitale transformatie”. Maar de eerste stap, digitaliseren, is al een stap die voor veel organisaties een bijna onneembare drempel lijkt te zijn. Mijn persoonlijke customer journey van afgelopen jaar is hierbij tekenend.

Ik heb iets meer dan een jaar geleden een pand uit 1928 gekocht, waarvan de begane grond een winkel was en de twee verdiepingen woonhuis, met als doel om er één woning van te maken. Dat was (en is nog steeds) een aardig avontuur. Technisch is het nu af. Administratief nog steeds niet…

AD Converter

Het begint met het kadastraal samenvoegen van de twee entiteiten. Het object had een huisnummer met als toevoeging a voor de woning en een b voor de winkel. Ik kreeg al vrij rap een zogenaamd “huisnummerbesluit”, met een tranentrekkend mooie grafische weergave erbij. Vergelijkbaar met die mooie Power BI dashboards van tegenwoordig. Erg strak en mooi, dus dan zal het wel waar zijn.

Niets bleek minder waar.

Je zou zeggen dat zo’n event (oftewel: gebeurtenis) leidt tot veranderingen in de rest van de keten. Best vreemd dus, dat de gemeente daarna nog post stuurt aan xxx-a (het voormalige woonhuis). “Het zal wel even duren voordat het doorgevoerd is”, was mijn gedachte. Zo’n fysieke, analoge gebeurtenis moet even door de gemeentelijke AD converter heen om het digitaal te maken.

“Die is nog niet zo geavanceerd”, dacht ik nog naïef.

De verbouwing begon zo’n tien maanden geleden en is twee maanden geleden afgerond. Vrij aan het begin van de verbouwing heb ik opdracht gegeven aan de netbeheerders (elektra, gas, telecom, water) om de aansluitingen van het winkelgedeelte af te sluiten en die van het oude woongedeelte te verplaatsen naar de nieuwe locatie van de meterkast.

Ik begrijp nu ondertussen waarom dat zo verschrikkelijk duur was. Eerst dacht ik dat ze met zes man één hele dag zouden komen om dat allemaal te fixen (want dat koste het omgerekend, rekening houdend met een tarief van 100 Euro per uur). Maar achteraf begrijp ik nu dat die kosten zo hoog zijn om de toekomstige administratieve f-ups te bekostigen.

Event driven

Oké, dus in januari eens gaan kijken naar het dashboard van m’n energieleverancier. Ik heb toch echt slimme meters voor elektra en gas in m’n meterkast, maar zag dat alleen de standen voor elektra actueel waren. Mijn integratiehart zei me dat daar iets mis was.

Gebeld met de leverancier. Die zeiden dat ik geen slimme meter voor gas heb. Nog een keer in de meterkast gekeken, en dat is dus echt wel zo. Ze adviseerden me om met de netbeheerder contact te zoeken. Daar stond ik geregistreerd als xxx-a (het voormalige woonhuis). En xxx-b (de voormalige winkel) was afgesloten. Echter op xxx-a hadden ze de juiste elektrameter geregistreerd maar ook een gasmeter die niet meer bestond.

Aaaargh.

Toen bekeek ik de foto’s die ik destijds had gemaakt van de meters in de winkel ten tijde van de verzegeling en afsluiting. Blijkt dat de oude gasmeter van de winkel in m’n nieuwe meterkast zit. Nogmaals aaaargh.

De rekening voor falende digitalisering

Weer terugbellen met de netbeheerder. Die begrijpen het nu – denk ik – en zullen het gaan fixen. Maar “u krijgt daar geen terugkoppeling van”. Zooooo, ik dacht dat ik toch duizenden Euro’s had betaald hiervoor? Maar klantcommunicatie kan daar niet mee bekostigd worden? Over een tijdje dus maar weer eens in m’n dashboard van de energieleverancier kijken of het nu goed is.

Super event driven allemaal.

Ondertussen kreeg ik ook een aanslag gemeentebelastingen, begin februari. U raad het al, voor xxx-a (het voormalige woonhuis). Eerst dacht ik, moe van alle belletjes met instanties in het afgelopen jaar, “laat maar waaien, ze zoeken het maar uit, ik ga hier niet proactief mee om”. Toen kreeg ik afgelopen week de aanslag voor de winkel, xxx-b. Ik kan u melden, die aanslagen zijn een stuk hoger dan van een woonhuis. Toch maar even gaan bellen maandag.

Moraal van het verhaal: Integratie en digitalisering in gemeente (in dit geval de no. 2 van NL) en netbeheerder (u raadt het al) -land is nog ver te zoeken. En mensen maar denken dat blockchain zaligmakend zal zijn, waarmee we onweerlegbaar zaken kunnen bewijzen en lekker alle cases mooi zonder tussenkomst van derden kunnen afhandelen. Eerst maar eens die Event Driven AD converter op orde krijgen dan!

Een IT’er is ook maar gewoon een uniek mens