In relatief korte tijd al een hoge impact met marketing data
De impact van dit dashboard binnen de organisatie is hoog. En dat gaat verder dan “hoe staat het er eigenlijk voor bij de afdeling marketing?”
Het gedrag van potentiële klanten is namelijk van bezoeker op de website tot een officiële klant in CRM te meten. Denk hierbij aan de conversie van bezoeker naar klant die is gegenereerd voor een bepaalde doelgroep en/of interessegebied. Natuurlijk is data over klanten geanonimiseerd, zoals voorgeschreven door de AVG.
Het aan elkaar verbinden van inzichten uit de verschillende stappen in het marketingproces is een doorlopend en uitdagend proces: het marketingdashboard is in onze visie ook nooit “af”.
We kunnen nu in een paar klikken al analyses uitvoeren om vergelijkingen te maken tussen verschillende websites, webpages, whitepapers, events, maar ook de verschillende afdelingen (Units), relevante (IT-)thema’s voor content en de effectiviteit van de verschillende Social Media platforms. Hierdoor kunnen gerichte acties worden uitgevoerd.
Vraagstukken als: ‘’Hoe presteren onze huidige afdelingen ten opzichte van elkaar op het gebied van marketing?” of “Hoeveel bezoekers vanaf social media komen op elk van onze websites terecht?” kunnen we voortaan beantwoorden vanuit één overzichtelijk dashboard.
Employee advocacy ten slotte – het inzetten van het enthousiasme van eigen medewerkers om marketing content verder te verspreiden – wordt ook makkelijker als je de resultaten van marketinginspanningen helder kunt laten zien aan de organisatie.
Hoe kunt u Data-gedreven werken naar een hoger niveau tillen?
Het combineren van verschillende systemen vergt veel inspanning, maar kent vele voordelen. De (data)volwassenheid van de organisatie speelt overigens een grote rol bij het implementeren en integreren van verschillende systemen.
Toch kan iedere organisatie laagdrempelig beginnen om Data-gedreven werken in het kader van marketing naar een hoger niveau te tillen. Het in kaart brengen van de missie, visie en doelstellingen is hierbij de eerste stap, gevolgd door het analyseren van de huidige data en systemen. In de praktijk blijkt namelijk dat heel veel organisaties waardevolle (marketing)informatie in huis hebben waar vaak nog nauwelijks analyses op worden uitgevoerd.
De vervolgstappen zijn onder andere het daadwerkelijk combineren van systemen naar één datamodel, en één overzichtelijk dashboard. Het is hierbij aan te raden om in gesprek te gaan met uw IT-afdeling over hoe dit concreet tot uitvoer moet komen. Heeft u zelf de kennis in huis om dit mogelijk te maken of zal dit gerealiseerd worden in samenwerking met een externe partij?