12 juni 2019
Daniël Treuren
UX designer bij Motion10
Motion10 pleit er sterk voor om user centered design vanaf de allereerste stappen van een IT-project mee te nemen. Dit maximaliseert de kans op succesvolle adoptie. Zo zorgt het ook voor de maximale Return On Investment op IT-uitgaven. Door vanaf de start na te denken over de laatste meters: van de functionaliteit zelf tot aan de enthousiaste gebruiker. Daniël Treuren legt in een kort artikel wat meer uit over de rol van UX bij een IT-project.
Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat het opleveren van een nieuwe digitale werkomgeving of bijvoorbeeld een Power BI omgeving vergelijkbaar is met het bouwen van een huis.
Stel, je gaat een huis bouwen. Kies je er dan voor om naar een aannemer te gaan, uit te leggen wat je wensen zijn en erop te vertrouwen dat hij na de afgesproken periode precies het droomhuis oplevert wat jij in gedachten hebt?
Of kies je er liever voor om samen met een architect jouw wensen te bespreken, de diverse mogelijkheden en onmogelijkheden in kaart te brengen en keuzes te maken tussen verschillende alternatieven? Zodat jullie, samen met de aannemer, aan de hand van een bouwtekening en een 3D-rendering een precies en eenduidig beeld hebben van het huis dat na de bouwperiode opgeleverd moet worden?
Tijdens een project vervult onze User Centered Design aanpak eigenlijk de rol van de bovengenoemde architect. Hierdoor heeft de eindgebruiker tijdens elke stap van het ontwerpproces invloed op het eindproduct en wordt hij of zij actief betrokken bij de te nemen beslissingen. Zo werken we naar een resultaat dat aansluit bij verwachtingen en behoeften van de eindgebruiker. Zo werken we toe naar adoptie en een écht succesvol project.
Het designproces van Motion10 in Vogelvlucht. De doorlooptijd is een indicatie en afhankelijk van het soort project.
Wat een belangrijk onderdeel van de werkwijze is, is dat we continu ook in contact staan met onze adoptie- en technische collega’s. Bij iedere stap zijn zij betrokken om de mogelijkheden (en vooral ook onmogelijkheden) te bespreken. In de analogie van het huis bouwen: de opdrachtgever en architect kunnen makkelijk iets bedenken, maar de bouwer weet pas echt wat voor gevolgen dit heeft qua budget, doorlooptijd, etc. Dus die input is net zo van belang.
User-centered design draait dus niet alleen om vormgeving: het draait erom vanuit een zo diep mogelijk begrip van de doelgroep van gebruikers een product, dienst, of hulpmiddel op te bouwen dat aan de behoeftes en voorkeuren van de gebruikers voldoet. Of het nu gaat om een huis, een digitale werkomgeving, een app, of een dataplatform.