Het gebruik van Microsoft Teams is sinds de uitbraak van COVID-19 explosief gestegen. De mogelijkheid om digitaal te kunnen communiceren, vergaderen en samen aan bestanden te werken heeft veel organisaties geholpen effectief te blijven samenwerken. De volgende stap is het optimaal benutten van de vele andere mogelijkheden die Teams biedt. In deze blog neem ik u mee hoe u met Power BI in Teams uw data naar uw medewerkers brengt.

Hoe wordt u als organisatie écht datagedreven? Projecten op het gebied van datagedreven werken leveren te vaak niet op wat van tevoren verwacht wordt. Vaak is het probleem het ontbreken van een écht datagedreven mindset bij de medewerkers. Hoe faciliteert u als organisatie een écht datagedreven mindset bij uw medewerkers? Breng uw data naar uw medewerkers! Dit kan relatief eenvoudig. De enige voorwaarde is dat uw organisatie gebruik maakt van Microsoft 365.

Microsoft 365 is veel meer dan Outlook en Teams

Bij veel organisaties die gebruikmaken van Microsoft 365, is het gebruik beperkt tot office- en samenwerkingstools als Outlook en Teams. Deze organisaties zijn zich er niet of onvoldoende van bewust dat Microsoft 365 veel meer tools en services bevat. Een goed voorbeeld hiervan is Power BI, de datavisualisatie-tool van Microsoft. Hiermee geeft u al uw medewerkers de mogelijkheid ervaring op te doen met op basis van real-time analytics opstarten van nieuwe initiatieven en deze continu te verbeteren op basis van betrouwbare informatie en inzichten.

Integratie van Power BI is relatief eenvoudig

Het tot stand brengen van de integratie van Power BI in Teams is relatief eenvoudig. Bij het kiezen van de locatie voor het delen van een Power BI rapport is Teams een van de mogelijkheden. Dit kan relatief eenvoudig op twee manieren:

– De eerste manier is door een Power BI rapport als een tab in een Teams-omgeving te embedden.

Breng data naar medewerkers met Power BI in Microsoft Teams

Via dit tabblad wordt een specifiek rapport gedeeld die in een Power BI Werkruimte of Power BI App staat. Dit rapport kan gebruikt worden om snel informatie en inzichten met elkaar te delen

Breng data naar medewerkers met Power BI in Microsoft Teams 1

– De tweede manier is door de Power BI service als app in de Teams-omgeving toe te voegen.

Breng data naar medewerkers met Power BI in Microsoft Teams 2

Alles wat beschikbaar en zichtbaar is in de online omgeving (powerbi.com), ziet de gebruiker vervolgens in Teams. Er hoeft geen browser meer opgestart te worden om Power BI te benaderen.

Breng data naar medewerkers met Power BI in Microsoft Teams 3

 

Op beide manieren kan een gebruiker vanuit de Teams-omgeving, zonder eerst in te loggen op powerbi.com via de browser, alle vragen beantwoorden over een bepaalde rapportage, KPI, informatie of inzicht uit een gepubliceerd Power BI rapport. Vanuit dezelfde omgeving kunnen rapportages en dashboards gedeeld worden met collega’s. Op deze manier kunnen de inzichten snel en vanuit één plek gedeeld worden en kunnen acties die hieruit voortkomen met elkaar worden besproken en aan elkaar worden toegekend.

Vanuit de online omgeving van Power BI is het mogelijk om een chat te starten in Teams. Ziet een gebruiker iets wat hem opvalt dat hij wil delen met een collega, dan kan hij vanuit het rapport een gesprek opstarten om dit te bespreken. Het voordeel hiervan is dat er niet eerst een link of screenshot gedeeld hoeft te worden om de dialoog aan te gaan. De gebruikers kunnen via deze weg sneller en effectiever met elkaar communiceren.

Breng data naar medewerkers met Power BI in Microsoft Teams 4

 

Breng data naar medewerkers met Power BI in Microsoft Teams 5

Faciliteer écht datagedreven mindset medewerkers

Teams functioneert steeds vaker als toegangspoort voor bedrijfsdata- en processen. Hier kan Power BI relatief eenvoudig in worden geïntegreerd. Hiermee brengt u uw data naar uw medewerkers en faciliteert u een écht datagedreven mindset van uw medewerkers.

Haal het maximale uit Microsoft Teams

Deze blog is de derde blog uit de vijfdelige blogreeks ‘Haal het maximale uit Microsoft Teams’. In het vervolg van de blogreeks gaan we in op het halen van het maximale uit Teams op het gebied van de integratie van andere toepassingen in Teams en de adoptie van Teams.

Lees hier deel 1 van de blogreeks: Microsoft Teams als samenwerkomgeving voor afdelingen, teams en projecten

Lees hier deel 2 van de blogreeks: De vijf belangrijkste tips voor veilig werken in Microsoft Teams

Meer weten of direct aan de slag?

Wilt u weten hoe volwassen uw organisatie is in het gebruik van Microsoft Teams of wilt u direct Teams als dé centrale applicatie voor uw digitale werkomgeving inzetten? Bekijk hier de informatie rond de Microsoft Teams Maturity Scan, de scan die u inzicht geeft in de te nemen stappen.

Meer informatie over de Microsoft Teams Maturity Scan