Bij veel organisaties is de keuze voor een nieuw platform technologie-gedreven. De business heeft bijvoorbeeld als vraagstuk sneller innoveren, meer datagedreven werken of beter integreren met het ecosysteem. Het antwoord van IT is meestal dat daarvoor een transitie naar de cloud noodzakelijk is.

‘IT-feestje’

Vervolgens wordt het vaak een ‘IT-feestje’, omdat de business meestal niet in staat is concreet te worden over de gewenste functionaliteit en prioriteit. De implementatie van een platform is een veel ingrijpendere transitie dan de implementatie van losse applicaties als een ERP of CRM. Het uiteindelijke doel van het platform is om daarop eigen solutions te ontwikkelen, waarmee u als organisatie zowel sneller innoveert, meer datagedreven werkt als beter met uw ecosysteem integreert. Het is een totaaloplossing met als doel het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie te vergroten.

Daarbij is het noodzakelijk dat u als organisatie zelf inventief wordt, in plaats van alleen te vertrouwen op uw applicatieleverancier(s). Want uw cloud platform moet naadloos integreren met uw bestaande applicatielandschap en uw ketenpartners of ecosysteem, omdat u end-to-end bedrijfsprocessen moet kunnen faciliteren. Zo’n ‘Digital Business Platform’ bestaat vaak uit low code, data, integratie en een digitale werkplek waar alles samenkomt.

‘Why’ en ‘What’

Bij een succesvolle implementatie van een cloud platform zijn platformstrategie en business value essentieel. Dit begint met de ‘Why’ en ‘What’. Waarom hebben we het platform en wat willen we ermee bereiken? De CEO zal zeggen: “We willen ons onderscheiden en innoveren en daarmee meer marktaandeel veroveren”. De CFO zal zeggen: “Het moet tegen lagere kosten maar wel compliant zijn”. De CIO zal zeggen: “Het moet goed beheersbaar en te supporten zijn en we moeten er makkelijk en snel op kunnen ontwikkelen”. Tot slot zal de COO zeggen: “Onze processen moeten efficiënter en de kwaliteit moet omhoog”.

In een agile-organisatie is het essentieel dat de business en IT goed samenwerken en dat de verschillende stakeholders vanuit de business het eens worden over de te bereiken doelen. Want zonder business is er geen backlog. En zonder backlog kan er geen scrumteam aan het werk. In deze situatie draait het platform alleen maar stationair. Door eerst te focussen op potentiële businesswaarde, verloopt het vervolg van het traject aanzienlijk soepeler. Hierbij mag niet vergeten worden dat waarschijnlijk zowel uw hele organisatie als uw klanten ermee te maken krijgen. Daarbij is omarming van het project door uw senior management, zodat het goede voorbeeld wordt gegeven aan de rest van de organisatie, cruciaal. Daarom is zo’n project een change die vormgegeven moet worden.

Strategie en Business Value

Wij helpen u graag bij het vormgeven van uw platformstrategie en business value. Tijdens Strategie- en Business Value Workshops met het senior management komen we gezamenlijk tot de kern, zodat bij al uw stakeholders bekend is welke roadmap gevolgd wordt en uw platform maximale toegevoegde waarde gaat leveren.

Daarbij ontwikkelen we desgewenst een business case, die we tijdens het traject borgen. Onze Strategie- en Business Value-aanpak is een belangrijke schakel tussen inspiratie (welke technologie is er en wat kun je ermee) en het daadwerkelijke design-, implementatie- en adoptietraject. Met deze aanpak legt u dé basis voor een succesvolle bijdrage van uw cloud platform en de daarop draaiende solutions aan uw organisatiedoelstellingen.

Meer weten of direct aan de slag?

Wilt u meer weten over onze Strategie en Business Value-aanpak, over onze mensen of direct aan de slag? Neem dan contact op met uw Motion10 Accountmanager of Ron Witjes, Unit Manager Customer Success.

Neem contact op