User-Centered Design aanpak brengt dashboard in wereldwijde top 5 Unilever
Read the English version here.
Waarom User-Centered Design zorgt voor snelle dashboard-adoptie
Hoe breng je een grote hoeveelheid complexe informatie op een duidelijke manier samen in één rapportage? Eén rapportage, waarmee 450 eindgebruikers – variërend van hoger management op Europees niveau, tot medewerkers die verantwoordelijk zijn voor een enkele productgroep binnen een specifiek land – een volledig inzicht krijgen in de supply chain kosten, met als doel deze te verlagen. Deze uitdaging hebben we voor Unilever opgepakt met onze User-Centered Design aanpak.
User-Centered Design aanpak
In onze User-Centered Design aanpak staan de eindgebruikers vanaf het begin centraal. Zo startten we met verschillende workshops en interviews met eindgebruikers uit heel Europa. Vanwege de grootte en diversiteit van de groep eindgebruikers zijn persona’s ontwikkeld. Hiermee kreeg elk van de doelgroepen een gezicht en kwamen hun wensen en behoeften bij een gebruiksvriendelijk dashboard ‘tot leven’. Daarna is een groep van dertig ambassadeurs uit meerdere lagen van de organisatie geselecteerd die intensief werden betrokken bij elke stap in het ontwikkelproces.
In korte tijd eerste dashboard-wireframe gebouwd
Op basis van de in kaart gebrachte requirements van de ambassadeurs is in korte tijd een eerste dashboard-wireframe gebouwd. Het doel hiervan was om bij de ambassadeurs te testen of het goede kant op ging. Zij kregen de kans om door een eerste ‘schets’ van het dashboard te gaan. Hierdoor kon binnen een week gecontroleerd worden of de structuur, opgenomen informatie en gekozen datavisualisaties overeenkwamen met hun wensen en behoeften.
Tijdens hackatons verschillende prototypes voorgelegd
Na de eerste tests met de ambassadeurs is in de volgende fase een grotere groep eindgebruikers gevraagd naar hun feedback. Tijdens twee Europese hackatons zijn in samenwerking met de ambassadeurs aan meer dan 300 potentiële eindgebruikers verschillende prototypes voorgelegd. Omdat het slechts om design ging, konden makkelijk meerdere versies getest worden om een helder beeld te krijgen hoe het eindproduct eruit moest zien.