Maximaal gebruiken van mogelijkheden
Welke trends en ontwikkelingen houden 5CA nu bezig, met het oog op de toekomst?
Otto: “Kijk, onze sector is ‘Customer Experience’. En als sector en als bedrijf komen we uit een wereld waarin we – gechargeerd gezegd – de consument vooral moesten helpen om falende technologie te laten werken.
Hoe vaak waren we niet bezig met driver-updates of moest de laptop of PC gerepareerd worden? Hoe vaak moest je vroeger langs de IT-afdeling om je apparaten en programma’s weer in orde te krijgen? Dat wordt allemaal steeds minder. Heel breed gezien zie ik een trend waarbij we steeds meer toe gaan naar het helpen van mensen om de beschikbare mogelijkheden maximaal te gebruiken.”
VR en AR ondersteund door Quantum Computing?
“Welke technologieën zullen een rol spelen in het steeds beter helpen van de klant? De laatste keer dat wij elkaar spraken benoemde ik Virtual Reality en Augmented Reality als belangrijke technologische trends. Maar de markt is er simpelweg nog niet klaar voor. Mensen zeggen nu dat de grote doorbraak voor AR en VR komt over zo’n twee á drie jaar.
Het lijkt wat vroeg, maar mogelijk gaat dit samenvallen met een doorbraak in Quantum computing. Als Quantum computatie breed beschikbaar wordt, hebben we namelijk te maken met een volgende golf van exponentiële versnelling in computatiekracht.”
Machine Learning en AI
“Naast AR en VR zijn momenteel AI en Machine Learning populaire termen die je heel veel hoort. Maar daarin zijn de toepassingen al wat volwassener. Wij hebben heel bewust net twee jonge, PHD opgeleide Data Scientists aangenomen, die nieuwe toepassingen gaan bouwen op basis van het Dataplatform dat we samen met Wouter [red.: – Volkeri, Data & Analytics consultant bij Motion10] hebben opgebouwd.”
Frictie wegnemen voor medewerkers
De vorige keer dat ik Otto sprak hadden we het veelvuldig over het wegnemen van frictie in de ervaring van een klant. Hoe kan technologische innovatie daarbij helpen? Otto: “Het gaat steeds meer de kant op van frictie wegnemen, ook voor eigen medewerkers. Vroeger hadden we heel veel losstaande applicaties. Ik kan me dat nog goed herinneren; dan moest je echt zeven schermen open hebben staan om op één simpele vraag antwoord te kunnen geven.
Nu kunnen we veel frictielozer overschakelen tussen apps. Daardoor kunnen we het geheel groter laten worden dan de som der delen. Dat wil zeggen: we kunnen veel beter samen werken en samen waarde toevoegen voor de klant.”
Makkelijker samenwerken
“Kijk naar het voorbeeld van Microsoft Teams: daarin kun je in één applicatie samenwerken aan hetzelfde document, rondom hetzelfde thema met mensen die aan de andere kant van de wereld zitten. Samenwerken wordt zo heel letterlijk veel gemakkelijker. In dit kader heeft Microsoft recent een nieuwe functionaliteit gelanceerd waarbij MS Teams geïntegreerd is met de Microsoft HoloLens.”